با توجه به وجود بیماری های مشترک بین انسان و دام بازرسی بهداشتی قبل ، حین و بعد از کشتار دام در کشتارگاه به طور مستمر و علی الخصوص در روز عید سعید قربان در کشتارگاه دام شهرستان بافق صورت می گیرد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد : سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافق با بیان این مطلب که اصول کلی بازرسی گوشت شامل : معاینه دام زنده قبل از کشتار ، بازرسی لاشه و احشاء بعد از کشتار و در صورت لزوم انجام آزمایش های مختلف می باشد ؛ گفت : از ابتدای سال تا کنون تعداد2300 رأس دام سبک و 330 رأس دام سنگین در کشتارگاه دام شهرستان بافق مورد بازرسی قرار گرفته است ؛ خاطرنشان کرد :  از این تعداد مقدار 850 کیلوگرم لاشه های غیر بهداشتی در جهت حفظ سلامتی شهروندان معدوم گردیده ؛ که این آمار نشان دهنده اهمیت بازرسی بهداشتی دام در کشتارگاه است.

احسان زارع تصریح کرد : با توجه به نزدیک شدن به عید سعید قربان و برپایی سنت حسنه قربانی دام ، تمامی دستگاه ها همکاری لازم جهت برگزاری هرچه بهتر این مراسم را به عمل آورده اند تا کشتار بهداشتی و شرعی دام به نحو احسن صورت پذیرد و گوشت سالم و بهداشتی به دست مصرف کنندگان برسد .

نامبرده افزود : طبق هماهنگی های صورت گرفته مقرر گردید : کشتارگاه دام شهرستان بافق از ساعت 12 بامداد لغایت 12 ظهر روز عید دایر بوده و به مراجعه کنندگان خدمات رایگان ارائه نماید . در این راستا همچنین مقرر گردید : اکیپ های بازرسی بهداشتی و شرعی در ساعت مقرر برای پاسخگویی به سؤالات شرعی و بهداشتی در کشتارگاه حضور داشته باشند .

این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که با توجه به فصل گرما و وفور کنه ها در این فصل و خطر انتقال بیماری تب کریمه کنگو که یک بیماری ویروسی و قابل انتقال از طریق گزش کنه ، تماس با خون و ترشحات دامی می باشد و خطر مرگ در انسان را دارد ؛ از شهروندان عزیز خواست : گوشت مورد نیاز خود را از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی و ممهور به مهر و لیبل دامپزشکی تهیه نمایند ؛ و در صورت تهیه گوشت تازه آن را به مدت 24 ساعت در در مای 0 تا 4 درجه نگهداری و سپس نسبت به خرد و بسته بندی آن اقدام نمایند .

وی تأکید کرد : خرید گوشتی که خارج از کشتارگاه ذبح شده و فاقد شناسنامه دامپزشکی می باشد خطر بروز بیماری در فرد را دارا می باشد ؛ لذا در صورت مشاهده چنین مواردی و یا داشتن هرگونه سؤالی با شماره 32437312 شبکه دامپزشکی بافق تماس حاصل نمایند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا